نقش موثر گردشگری در توسعه پایدار جوامع
1395-10-25
نقش موثر گردشگری در توسعه پایدار جوامع

"مهدی آقا محمدی" در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان با بیان این مطلب افزود: این صنعت از طریق ترکیب و به‌کارگیری همزمان منابع داخلی و خارجی، منافع اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی و فرهنگی زیادی را به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: در واقع توجه به بخش گردشگری جهت اشتغال زائی، از دو جهت مفید است؛ اول اینکه گردشگری ایجاد شغل می کند و از طرف دیگر آماده شدن و ایجاد تأسیسات گردشگری با جذب گردشگر و توسعه مناطق پیرامونی ارتباط مستقیم وجود دارد.

آقامحمدی تصریح کرد: در بسیاری از کشورها، امروزه گردشگری نیروی اصلی بهبود و رشد اقتصادی کشور محسوب شده و با فراهم آوردن فرصتی راهبردی به اقتصاد محلی تنوع بخشیده، موجب اشتغال زایی شده، ایجاد درآمد می‌کند و باعث افزایش ارزش منابع وارد شونده به محیط محلی می‌شود. از این رو گردشگری، یک گزینه اولیه در امر توسعه به حساب می‌آید که ارکان مهم آن عبارتند از‌ محیط زیست و فرهنگ محلی در کنار رضایت و موافقت محلی برای پذیرش گردشگر.

وی حرکت‌های جمعیتی و منابع را عوامل دخیل در تحول گردشگری اعلام و اضافه کرد: این عوامل اثبات می کنند که گردشگری ظرفیت بالایی برای تاثیرگذاری داشته و می‌تواند طلایه‌دار توسعه اقتصادی و اجتماعی در قلمروهای مختلف باشد‌. همچنین در چارچوب گفتمان‌های اشتغال زایی و سرمایه‌گذاری، نیز گردشگری می‌تواند ابزار مهمی برای توسعه ثروت باشد.

این مدرس دانشگاه افزود: فراتر از این، گردشگری تاثیرات مثبتی در تقویت ارزش‌های بومی منطقه، اثبات ارزش‌های فرهنگی محلی، گشودن جوامع محلی به روی تاثیرات خارجی و توسعه توان بالقوه یک قلمرو می‌گذارد که شایان توجه است.

ایجاد شرایط لازم برای فعالیت یک منطقه به عنوان منطقه گردشگری فرآیند پیچیده‌ای است

وی ادامه داد: ایجاد شرایط لازم برای فعالیت یک منطقه به عنوان منطقه گردشگری فرآیند پیچیده‌ای است و مشکلات فراروی آن اغلب از به کمال رسیدن و ایده‌آل شدنش جلوگیری می‌کند‌. عملکرد صحیح یک منطقه ی هدف گردشگری، به طور مستقیم و انحصاری به تعداد گردشگرانی که از آن بازدید می‌کنند برنمی‌گردد، بلکه این عدد صرفا یک شاخص و دستاورد است و نباید مرجع قرار گیرد و یا به عنوان نقطه‌ای برای آغاز تفسیر چرخه زندگی پیچیده یک منطقه گردشگری انتخاب شود.

‌آقامحمدی خاطرنشان کرد: ایجاد یک منطقه ی هدف جدید درون جریان‌ها و شبکه‌های موجود در بازار، کار ساده‌ای نیست و فروش چیزی که تازه آغاز به فعالیت کرده، مشکلات زیادی را به دنبال دارد. از این رو، نهادهای اجرایی محلی، باید در جهت ارتقای وضعیت بافت اجتماعی– اقتصادی فعالیت کنند، به نحوی که در سرمایه‌گذاران منطقه برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مربوط به خدمات گردشگری مانند مجتمع‌های تفریحی توریستی، سایت‌های گردشگری، پاتق ها و ... انگیزه ایجاد کنند.

وی توان بالقوه گردشگری برای اشتغالزایی را یکی از ویژگی‌های مهم این صنعت دانست و اضافه کرد: تاکنون خدمات زیادی در بخش گردشگری به وجود آمده است و ظرفیت بالایی برای ایجاد خدمات جدید دیگر نیز وجود دارد و از این گذشته، گردشگری توان جذب نیروهای مازاد سایر بخش‌های اقتصادی را نیز دارد‌.

این کارشناس مسائل فرهنگی و گردشگری افزود: در کشور ما با توجه به اهداف و سیاست‌های دولت در سند چشم‌انداز کشور در آن، سالانه به ورود 20 میلیون گردشگر خارجی تاکید شده است.

به گفته وی، در استان همدان با وجود مدل های خاص گردشگری همچون گردشگری روستایی و عشایری، گردشگری ماجراجویانه، گردشگری غذا، گردشگری تاریخی و فرهنگی و... با توجه به انبوهی از مواهب خدادی و وجود زیرساخت های مناسب و نیروی انسانی متخصص و همچنین اعلام همدان به عنوان پایلوت گردشگری سلامت در کشور پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه این صنعت وجود دارد.

آقامحمدی در پایان اضافه کرد: سیاست گردشگری پایدار در دنیای امروزی، رهیافت جامعی است که خواهان رشد بلند مدت صنعت توریسم و گسترش آن بدون اثرات مخرب بر زیست بوم های طبیعی است و براین نکته تأکید دارد که در قلب توسعه توریسم، بشر قادر خواهد بود ‌جوانب خاصی از محیط را در جهت مثبت یا منفی تعدیل یا دستکاری کند.